YOUTUBERE OG ONLINE REKLAME - Elsssker min nye telefon

Sted

ENIGMA - Museum for post, tele og kommunikation
Øster alle 3
2100
København Ø

Pris

Gratis for københavnske folkeskoler

Dato & TID

Eleverne er youtubere og skal lave sponsorerede indlæg for historiske telefoner. Hvordan ville en youtuber have markedsført Danmarks første telefon?
Klassetrin

I forløbets workshop laver eleverne deres egne YouTube-videoer med sponsorerede indlæg for historiske telefoner. Eleverne skal tænke som virksomheder, når de vurderer hvilken type youtuber, der egner sig bedst til at nå deres målgruppe. Hvordan ville en youtuber have markedsført Danmarks første telefon eller en slæbbar mobiltelefon på 5,5 kg? Eleverne skal bruge de data, de har om deres målgruppe, f.eks. hvad den liker og googler. I optakten til workshoppen oplever eleverne udstillingen "Kommunikation i Krise", der bl.a. tematiserer, hvordan borgere og brugere gennem tiden er blevet overvåget og påvirket med budskaber. 

Den teknologiske udvikling har både forandret børn og unges medieforbrug og den måde, virksomheder markedsfører deres produkter. Influencere, der skaber indhold på YouTube, Instagram og TikTok, tjener penge på at markedsføre virksomheders produkter, og det kan ofte være svært at få øje på, hvornår indholdet er kommercielt, og hvornår det ikke er. 

Forløbet understøtter læringsmål for dansk i forhold til det tværgående tema "It og medier" med fokus på elevpositionerne eleven som kritisk undersøger og målrettet producent.