Portræt af Augustus og romerne

Glyptoteket
Dantes Plads 7
København V

Forløbet er henvendt til Historie. Vi skal undersøge Glyptotekets samling af romerske portrætter. Hvordan blev et portræt lavet og hvorfor?
Fag

På forløbet undersøger vi sammen Glyptotekets samling af romerske portrætter og stiller spørgsmålene: Hvordan blev et portræt lavet og hvorfor? Vi skal se på gengivelser af både kejsere og almindelige mennesker, der kan være gamle, unge, børn, kvinder, mænd, sure, glade, seje og bekymrede. Romerne var simpelthen helt vilde med at lave portrætter af sig selv og hinanden, og eleverne kommer på forløbet helt tæt på de årtusindgamle marmormennesker og får forståelse for, at romerne forsøgte at sige noget om sig selv med deres portrætter. Vi skal både mærke på marmor, lave tegneøvelser og lytte til historier.