Madskolen mod Madspild

Karoline Trier
Frederikssundsvej 274D
Brønshøj

På Madskolen mod Madspild bruger vi en hel dag i køkkenet på at fokusere på madlavning uden madspild.

Formålet med forløbet er, at styrke elevernes kompetencer samt øge deres viden om madspild, bæredygtighed og gode køkkenteknikker. Undervisningen bidrager desuden til elevernes forståelse for mad og måltider gennem en undersøgende og eksperimenterende tilgang.

Dagen starter med en introduktion til det overordnede tema madspild, herunder en introduktion til bæredygtighed, ressourcer og råvarer. Herefter præsenteres tre forskellige råvarer, som man typisk kan have i sit køleskab. Disse tre råvarer danner omdrejningspunktet for resten af dagen. Råvarerne bruger vi som afsæt til at tale om, hvordan vi kan arbejde på at mindske madspildet i vores spise- og madvaner. Derudover forholder vi os, sammen med eleverne, til økologi, sæson og fødevareproduktion.

Klassen inddeles i grupper og arbejder med dagens råvarer med det formål at understøtte og give erfaringer med, hvordan vi kan arbejde med at mindske madspild. Vi gennemgår løbende tilberedningsmetoder og køkkenteknikker og bliver fortrolige med køkkenets arbejdsgange.

Vi afslutter dagen med præsentation af maden samt fællesspisning med tid til snak om måltidet og dagens oplevelser.