Da svensken plyndrede

Forstadsmuseet
Brøndbyøster Landsby
Brøndby

Tag klassen med til Brøndbyøster Landsby og lær om Svenskekrigene 1657-1660 i autentiske rammer!

Under forløbet kommer eleverne til at samarbejde, udforske og være nysgerrige sammen. For hvordan var det at leve under Svenskekrigene? Og hvad skete der med de personer der boede i landsbyen?

Undervejs i forløbet kommer eleverne rundt i Brøndbyøster Landsby og møder nogle af de personer, vi ved, levede i Brøndbyøster under krigen – herunder landsbyens præst, den svenske soldat og bonden Jørgen, der både mister sin gård og har en utro kone. De kommer også til at se steder, hvor vi ved at de svenske soldater hærgede for 350 år siden. Til sidst kommer vi en tur indenfor i Brøndbyøster Kirke, der spillede en central rolle under krigen. Her skal eleverne samarbejde om at skabe fysiske og historiske breve i grupper. Til slut fremlægger de deres breve for hinanden og for klassen.
Gennem brevskrivningen og ved at skulle leve sig ind i og samarbejde om at udføre opgaver lærer eleverne om Svenskekrigene på det helt nære niveau.