Barnemorderen Inger Christensdatter

Københavns Stadsarkiv
Københavns Rådhus, Rådhuspladsen 1
København V

Det originale retsdokument fra 1705 danner grundlag for forløbet om den fortabte Inger. Her undersøger eleverne denne spændende og grusomme sag nærmere.
Fag

Inger Christensdatter var en ung kvinde, der boede og levede i København under enevælden. Hendes skæbne besegles, da hun i marts 1705 føder et barn i hemmelighed for derefter at forsøge at dræbe det. Hun bliver opdaget og anklaget for barnemord og for denne forbrydelse er der kun en straf: døden. Ingers dødsdom er nedfældet på det originale retsdokument fra 1705, og selvom denne dom er definitiv, ender hun alligevel med at snyde bødlen to gange. Eleverne skal undersøge Ingers skæbne, og hvilket indblik hendes personlige fortælling giver i 1700-tallets samfundsstrukturer.

I forløbet bliver klassen inddelt i to lige store grupper: den ene gruppe arbejder med fortællingen om Inger Christensdatter og den anden gruppe møder en historiker og får en guidet tur i arkivets ellers lukkede magasiner, hvor vi taler om kilder og historieforståelse. Efter ca. 40 minutter byttes der, så begge grupper prøver begge øvelser. Vi slutter af med en fælles observationsøvelse på Rådhuset.

Formålet med besøget er at styrke elevernes historiebevidsthed gennem kildearbejde. Det gør vi ved at lade dem arbejde med en personlig fortælling, som vi kender fra en autentisk kilde, hvilket giver eleverne en forståelse af hvad et arkiv og hvad kilder er. Igennem den personlige fortælling skal eleverne opleve en nærværende historieundervisning, som de kan koble til deres egen livsverden.