Skoleforestilling og Kunstnerisk Laboratorium: Ronja Røverdatter

Nørre Voldgade
København K

75,00 kr.

Om mod og selvtillid til at gå sin egne veje

'Ronja Røverdatter' er en vidunderlig fortælling og en sand klassiker. Den handler om at drømme om noget mere, at udfordre sig selv og at lære at stå stærk og selvstændig i det, man tager sig for. Men den handler også om den stærke kærlighed, og den uundgåelige løsrivelse, mellem barn og forældre. Med denne forestilling bliver eleverne præsenteret for et eventyr om kærlighed, mod, venskab, at gøre oprør og om at vokse.

Temaer:
Venskab, mod, identitet, kærlighed, overtro, eventyr, selvstændighed, familie, frihed

Forløb:
Ca. 2 måneder før besøget sendes en lærervejledning med informationer samt inspiration til forberedelse og efterbearbejdning samt et elevbrev, som er en intro til teaterbesøget og stykket fra os på teatret. Derudover vedhæftes et forældrebrev med information om teaterbesøget, som kan tilpasses. Materialet kan bruges som inspiration til at integrere forestillingen i undervisningen.

Efter forestillingen får hver klasse en pose med materialer og instruktioner til Kunstnerisk Laboratorium-take away. Det er en mulighed for eleverne og deres lærere til kreativ efterbearbejdning af tematikkerne og videre samtaler tilbage i skolen. Kunstnerisk Laboratorium er inkluderet i billetten.

Handling:
En uvejrsnat fødes to børn i to rivaliserende røverbander: Den viljestærke Ronja hos Mattisrøverne og den følsomme Birk hos Borkarøverne. Da Ronja kommer til verden, slår lynet ned, og en dyb kløft deler nu den mægtige Mattis Borg. De hjemløse Borkarøvere er ikke længe om at flytte ind i den tomme del af borgen – til stor ærgrelse og irritation for Mattisrøverne. De to røverkonger, Mattis og Borka, er nemlig slet ikke gode venner.

Ronja har svært ved at finde sig tilpas i røverlivet og søger derfor ud i skoven. Her lærer hun at begå sig blandt rumpenisser, skovhekse og andre under- og overjordiske væsner. Det er også i skoven, at Ronja møder Birk; fjendesøn, nabo og med tiden Ronjas bedste ven. Sammen beslutter de sig for at vende ryggen til røverlivet og at standse fjendskabet mellem de voksne. Det bliver hverken nemt eller ufarligt!

Spilletider:
Skoleforestillinger: