Ritualets kraft

Glyptoteket
Dantes Plads 7
København V

På forløbet undersøger vi den farefulde overgang mellem liv og død og de ritualer, de gamle ægyptere udførte undervejs for at sikre ’det gode efterliv’.

På "Ritualets kraft" undersøger vi forestillingerne om liv, død og efterliv i det gamle Ægypten. Forløbet inviterer til dialog og refleksion over, hvordan traditioner og ritualer i det gamle Ægypten ligner og adskiller sig fra rituelle livsovergange i dag. Ved at lede efter symboler, der blev brugt i ritualer i overgangene mellem liv, død og efterliv, og studere mumier, gravgenstande og kister kortlægger vi, hvilken rolle overgangsritualer havde i det gamle Ægypten. Forløbet afsluttes med en praktisk øvelse, hvor eleverne skal dekorere en tegning af en ægyptisk kiste med de symboler, vi har undersøgt.