Poetry slam og spoken word

Foregår på skolen.

Et underholdende og tankevækkende show med to poetry slammere, der optræder i en slam-konkurrence, og hvor eleverne aktivt inddrages og er dommere.
Fag

Et både underholdende og tankevækkende show med poetry slam og spoken word. Undervejs aktiveres eleverne med reflektioner over virkemidler og udtryksformer m.m., samt idéer til eget arbejde med skrivning. Rummer både litteratur og scenekunst, og med fokus på poesi, spoken word, rap, storytelling og comedy.

Poetry slam og spoken word er en engagerende, sjov leg med ord og sprog, der er i øjenhøjde med eleverne, og som tilføjer et inspirerende element til undervisningen i dansk. Derudover kan showet perspektiveres til emner og temaer, som eleverne i øvrigt arbejder med i undervisningen, fx brug af den personlige stemme, identitet, sprogforståelse, retorik, mundtlig fremførelse m.v.

Som led i showet inddrages eleverne aktivt med forskellige korte sproglege, og det kan fx fungere som optakt til lærernes øvrige undervisning, herunder hvis lærerne selv vil gennemføre fx kreativ skrivning med eleverne. Lærerne modtager desuden undervisningsmateriale, som de selv kan anvende til forberedelse og opfølgning.

Varigheden er som udgangspunkt 2 x 45 minutter med pause imellem, men varighed, format og indhold kan tilpasses lærernes ønsker.

Der er ingen begrænsning på antal elever, dvs. showet kan gennemføres for en hel årgang eller flere årgange samtidig, alt efter lokale- og lydforhold. Showet er tilpasset udskolingen og 10. klasse. Foregår på skolen.

Bemærk, at dette er et show/foredrag, og ikke egentlig workshop/undervisning i poetry slam og spoken word. Eleverne inddrages aktivt i showet, men eleverne skal ikke selv optræde. Workshops og egentlig undervisning kan dog bookes uden om Åben Skole.

De optrædende poetry slammere er Peter Dyreborg, samt en erfaren slammer fra det københavnske slam-miljø.

Peter Dyreborg har udgivet en række bøger, men er primært kendt for sit arbejde med poetry slam, spoken word og mundtlig litteratur. Han var med, da poetry slam kom til Danmark i 1999, og han blev dansk mester i poetry slam i 2008. Han har optrådt i det meste af landet, samt i Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Polen, England, Frankrig m.fl. I dag er han fuldtidsprofessionel udøver af mundtlig litteratur m.v., og har flere gange modtaget støtte fra Statens Kunstfond. I perioden fra 2011 til 2024 har han været fast tilknyttet Det Kongelige Teater med både gruppe- og soloforestillinger. Siden 2012 har han været fast underviser på Brønderslev Forfatterskole for unge, ligesom han er med i Statens Kunstfonds særlige katalog og tilbud til skoler.

Mere info: www.peterdyreborg.dk