Design fremtidens uniform

Garderhøjfortet
Garderhøjfort 4
Gentofte

Formålet med forløbet er at udvikle elevernes viden om forskellige materialers fordele, og om disses anvendelse gennem de sidste århundreder.

Design fremtidens uniform starter med en dialogisk rundvisning på fortet, hvor eleverne lærer om fortets historie, den danske uniforms udvikling gennem tiden og de materialer, som man brugte til tøjet.

Med den viden i baghånden, skal eleverne gennem forløbet gennemføre en designproces og skabe fremtidens uniform.

Eleverne får udleveret en kartonskabelon til design af uniform samt stofprøver. Skabelonen indsættes i en trifold, hvor der også er plads til noter om, hvilken type arbejde soldaten udfører, hvor det udføres, hvad uniformen skal kunne tåle, skal uniformen f.eks. udstråle militærrang, skal der bæres våben m.v.

Her skal der arbejdes med bomuld, læder, saks og lim, og hvad eleverne ellers bliver inspirerede af. Til slut fremlægger eleverne deres uniformer for hinanden.

Forløbet giver eleverne en særlig mulighed for at blive mere bevidste om bæredygtighed, klima, miljø, krop med meget mere, der naturligt vil indgå i formidlingen.